{ 'anonymize_ip': true }

maandag 5 augustus 2013

Vakantiewerk

Vakantiewerk


Voor het weekend vertelde ik al wat over onze vakantie en ik beloofde om wat te laten zien van mijn vakantiehandwerk. 
Ik heb vooral gehaakt, het breien ging niet zo lekker. Ik had de sokken-opdracht mee, maar waarschijnlijk mede door de hoge temperaturen werkt dat niet. Ik kom er niet toe! 
Ik heb mijn Elise-sjaal af en heb deze zelfs af en toe gebruikt, op een sporadisch iets frissere avond. Ik vond het patroon hier, maar het is heel veel te zien op internet, op vele blogs en op facebook.



Ik heb drie bollen gebruikt. Ik heb als laatste toer de toer gehaakt met de groepjes van vijf stokjes, maar dan aangepast. Mijn garen was toen namelijk op en doordat ik deze toer met halve stokjes gehaakt heb, kon het net! Iets gespeeld met andere steken dus, het vijf-stokjes groepje werd een vijf-halve-stokjes groepje en dat ene stokje bleef met dan weer een extra losse vanwege het hoogteverschil. Ik ben helemaal blij met het formaat en de kleur en vond het een leuke haakklus!

Ook haakte ik pannenlappen. Dat was op verzoek van vriendin Els, zij wilde graag kleurige, gehaakte pannenlappen, met grote lussen. En Els houdt wel van retro. Ik heb lang gezocht naar een leuk patroon en kwam uiteindelijk hier terecht. Ik heb het inmiddels ook wel op andere plaatsen gezien.
Ik ben wel drie keer opnieuw begonnen. Eerst haakte ik met haaknaald 2,5 en kreeg een erg klein pannenlapje.... In het patroon staat 3,5. Dat zag ik te laat. Opnieuw begonnen, maar ik vond het nog steeds wat klein. Toen heb ik wat aanpassingen á la De Breimeisjes gemaakt, de binnenste kleur over twee toeren gebruikt, een toer extra gemaakt en toen werd het al wat:


Je moet per pannenlappen twee van deze bloemen haken en die dan weer aan elkaar. De eerste heb ik tijdens de terugreis in de auto gedaan. In het oorspronkelijke patroon haak je op en neer direct naast elkaar, maar ik had al bedacht dat je dan aan de achterkant alleen maar een heel dun randje krijgt en heb het anders gedaan.

Als je op de voorkant lossen haakt, door beide laagjes heen.....

....dan zie je aan de achterkant dit.

Ik haakte dus zigzag, een bovenrandje, naar de "middenstip", langs een ander bloemblaadje weer naar de buitenrand, en weer een bovenrandje, waardoor je steeds één zo'n bovenrandje overslaat. Toen ik weer rond was, heb ik nog even vasten langs de dertig lossen gehaakt die voor de ophanglus zijn en toen heb ik de achterkant op dezelfde manier en toen de overgeslagen bovenrandjes gedaan.
Deze foto's lijken identiek, maar dit is de voorkant...

...en dit is de achterkant!
Inmiddels zijn ze allebei klaar én afgeleverd! En Els vindt ze gelukkig mooi!


Ik heb nog andere dingen gehaakt, maar dat is voor een volgende blog!

Liefs van De Breimeisjes!

6 opmerkingen:

  1. Dat kan ik geloven dat Els de pannenlappen mooi vind. Ik vind ze eigenlijk te mooi om als pannenlap te gebruiken. Inkaderen? Blijven ze lekker proper... O ja, de sjaal is ook goed gelukt hoor. Soms heb ik ook wel zin om er eens aan te beginnen. Misschien....wie weet.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele fleurige vrolijk gekleurde pannelappen hoor! Die wil ik ook wel krijgen :) prachtig gedaan Akkelien!
    En je sjaal ziet er lekker warm en zacht uit, heerlijk om je in te wikkelen als het wat frisjes wordt buiten!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geworden je omslagdoek, en wat een prachtige pannenlappen zijn dit zeg.!!
    groetjes Jokie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De sjaal is erg mooi geworden. En Els boft maar met de pannenlappen. Zelf ben ik nog niet verder gegaan met de omslagdoek. Voor mij echt een project! Ik ben nu bezig met een vrolijke vlaggetjeslijn voor mijn verjaardag...
    Groeten uit Spanje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat je nu voor jezelf vlaggetjes haakt, grappig! Leuk werk! Ik heb net ook een vlaggetjesslinger gehaakt, staat vrijdag op de blog.
      Groetjes,
      Akkelien

      Verwijderen
  5. Wat een mooie pannenlappen en wat slim zoals je ze aan elkaar hebt gehaakt!
    Groetjes Marjan

    BeantwoordenVerwijderen