{ 'anonymize_ip': true }

zaterdag 12 oktober 2013

Breien in de krant

Breien in de krant


Deze week las ik in de krant ( AD, 9 oktober 2013: "Breien is chocola voor de geest".
Volgens het artikel zendt de Noorse tv op 1 november aanstaande rechtstreeks vijf uur breien uit en de krant noemt dit het toppunt van trage televisie. 

Helaas is de foto niet duideliijk genoeg om het leesbaar te krijgen.... :-( 
Ik heb het vraaggesprek overgetikt!


Het is een interview met Marie-Louise van den Hurk van breiwinkel en breicafé Het Breipunt in Helmond.

1 Kan het? Vijf uur lang breien? "Ik doe het bijna dagelijks. Ik begin 's avonds om 23.00 uur als het horecabedrijf van mijn man dicht gaat, tot 2.30 uur 's nachts."
2 Is breien geschikt voor trage tv? "Breien is heel rustgevend."
3 Is breien zo traag? "Je kunt op verschillende snelheden breien. Het is algemeen bekend dat breien enorm ontspant. Dat zal vast ooit wetenschappelijk zijn aangetoond, zeg je dan hoogdravend. Breien wordt chocolade voor de geest genoemd."
4 Chocolade? "De monotone beweging van de breiende hand heeft een meditatieve werking. Klinkt wazig, maar dat ben ik niet hoor. Ik begriijp van dames die een burnout of kankerbehandelingen hebben gehad dat breien hen erdoor heeft getrokken".
5 Het getol vam de naalden werkt meditatief? "Dat is niet doorslaggevend. Je hebt tegenwoordig bamboe- en houten naalden. Die hoor je niet".
6 Chocolade is lustopwekkend. Breien ook? "Bij mij werkt het niet zo. Breien en slapen".
7 De Noorse tv zond eerder live een dovend vuur, een treinreis en een voortstomend cruiseschip uit. Begrijpt u mensen die 5 uur live breien kijken? "Ja, kijken hoe ver men is met breien. Ook van breien kijken word je vrolijk".


Ik geniet van het weekend en ga nog lekker even breien! Of haken, dat vind ik ongeveer even leuk en ontspannend en ja, ik word er meestal wel blij en vrolijk van! ;-)
Liefs van De Breimeisjes!

5 opmerkingen:

  1. wat een leuk helemaal in de krant jammer dat ik geen Noorse tv kan zien ;o0, en ik vind breien en haken ook heel ontspannend zeker als het lukt ;o)
    fijn weekend en groetjes Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zullen we eens uittesten se, vijf uur breien....
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Breien kan ik niet, maar voor mij is haken ook absoluut chocola voor de geest:-) hoewel 5 uur achter elkaar wel lang is....hahaha! Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk stukje in de krant. Wij zijn daar natuurlijk allang achter dat breien je goed doet! Nu de anderen nog....

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen