{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 18 juni 2015

Schelpen

Schelpen


Het strand en de zee, ik houd ervan.


Deze foto maakte ik tijdens onze meivakantie in Tardinghen, daar is een prachtig strand! Op de foto zie je Cap Blanc Nez. We lopen graag op het strand en ik zoek dan altijd naar haaientanden, maar ... vind altijd andere dingen :-)
Ik vind mooie stenen én schelpen. Deze meivakantie heb ik trouwens heel weinig gezocht en daarom ook weinig gevonden. Een bewuste keus! 

Voor de handwerkavond vond ik het wel leuk om eens wat met schelpen te doen en daarom probeerde ik het een en ander uit.


Een zeester en wat andere schelpjes, dat kleintje is het huisje van een slak, de andere "schelp" is een experiment met reliëfstokjes.


De zeester ligt hier op schelpen en stenen die ik vorige keren vond:


Op de volgende foto liggen ook twee gehaakte schelpjes, maar je ziet ze haast niet eens!


Ik vond wat inspiratie bij Jacq en zag ook leuke dingen bij Lisanne.

De zeester haakte ik als volgt: 

In een magische ring 5 vasten. Haak spiraalsgewijs door en haak nu in elke vaste 2 vasten. Je hebt nu 10 vasten. *Haak 5 lossen. Sla de eerste losse over en haak dan 2 vasten, 1 halve vaste en 1 stokje. Sla 1 vaste van het rondje over en haak 1 halve vaste in de volgende vaste.* Herhaal van * tot * tot je 5 punten hebt en hecht af. Als je de punten iets langer wilt hebben, dan haak je bijvoorbeeld 7 lossen en daarop 3 vasten, 2 halve stokjes en 1 stokje.





De spiraalsschelp haakte ik uiteindelijk na wat experimenten als volgt:
In een magische ring achtereenvolgens 3 vasten, 3 halve stokjes, 6 stokjes.
Daarna spiraalsgewijs door haken en in iedere steek 2 steken haken. Eerst 5 x 2 stokjes, dan 5 x 2 anderhalve stokjes en dan 5 x 2 dubbele stokjes.
Daarna haakte ik "terug" een randje halve vasten bovenop de steken, spiraalsgewijs weer naar binnen.
Voor uitleg over anderhalve stokjes kun je hier kijken.

Leuk als decoratie, ze kunnen op een sfeerlichtje, op een armbandje, of bij wat schelpen op een mooie schaal of zo. En ook als sleutelhanger, dat laat ik binnenkort zien!



Houden jullie ook zo van de zee?


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.



4 opmerkingen:

  1. Dat idee had ik ook voor het werk, schelpjes en zeesterren haken. Alleen, waar vind ik nog tijd... help !!!
    die van jou zijn goed gelukt. Je zou op die ene foto bijna kunnen zeggen, zoek de schelp ;-)
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op zich haken de schelpen nog wel redelijk snel, als je eenmaal weet hoe je ze haakt, heb je er zo een stel klaar. Ik haakte al minstens tien omdat ik ze aan de haakpakketjes deed voor de handwerkavond.

      Verwijderen
  2. Superleuk weer Akkelien! Ik vind ze heel geslaagd! Echt knap gemaakt, ze lijken net echt!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen