{ 'anonymize_ip': true }

dinsdag 3 november 2015

Dinsdag - poppendag De prinsessenjurk (2)

Dinsdag - poppendag De prinsessenjurk (2)


Toen ik de vorige poppendag-blog schreef, had ik zelf het eindresultaat nog niet gezien. Maria houdt mij ook altijd lang in spanning! Ik heb het nog even nagekeken, maar ze is op 21 juni al begonnen. De eerste foto's kreeg ik eind augustus. Tussendoor maakt ze ook nog allerlei andere dingen en regelmatig kreeg ik dan weer een update van de prinsessenjurk. 

Toen ze de jurk tot de oksels klaar had, heeft ze de jurk ook even laten rusten. Ze had namelijk besloten dat ze in de mouwen ook ajour wilde!
Ze weet al zeker dat ze de jurk niet weer gaat maken, dus deze ene keer wil ze er een pronkstuk van maken.


Voor de mouw heeft ze 40 steken opgezet en daarmee toer 1 t/m 13 en 2 t/m 9 van het patroon gebreid. Die 40 steken zijn nodig omdat dit ajourmotief 10 steken breed is. 
Nog even een tip van Hella die vorige week reageerde op de blog: het kan handig zijn om voor jezelf een brei-schema te maken. 
Vaak zit er bij een ajourpatroon een tekening. In het boek van Arne & Carlos jammer genoeg niet, daar is het alleen beschreven. Een tekening zou inderdaad best behulpzaam kunnen zijn.


Lastig priegelwerk op zo'n lange rondbreinaald... 
Dan zijn er nog 32 steken. Toer 94 en 95 uit het boek zorgden ervoor dat de mouwen weer over kunnen op de kleine naaldjes.


Weer het nodige rekenwerk en toen kon Maria verder met alles aan elkaar breien:


Hier is ze op het punt dat de volgende uitdaging kan beginnen, de col:


Daar wil Maria ook ajour in! Het is een "dubbele col", dus de eerste helft heeft ze net als in het boek 2 recht 2 averecht gebreid, op kleine naaldjes. 


Vervolgens heeft ze het weer overgezet op de rondbreinaald. Het deel met ajour wordt omgeslagen en om het patroon aan de goede kant te krijgen, heeft ze het hele breiwerk gekeerd. Ze heeft een omslag om de naald gemaakt en de laatste steek met die omslag samen gebreid om een gaatje te voorkomen. Een heel gepruts en gedoe, maar het is uiteindelijk precies geworden wat ze zich ervan voorstelde.


Dan nog "even" de oksels dichtmaken en wat afhechten hier en daar en klaar is ze!



Ik vroeg Maria of haar poppen er om gingen "vechten" of dat er een nieuwe pop zou komen.
Het antwoord is dat er ooit een pop gebreid gaat worden, speciaal voor deze jurk en voor dit moment mag Pippi haar showen:



Je ziet wel hoe lang de jurk is! Als ze staat ziet niemand dat haar kousen er niet bij kleuren :-)


Ik vind het knap. Ook wel erg mooi met deze bijzonder col en mouwen: dat maakt het een echte prinsessenjurk. 

Ik ga nu even kijken of er ook poppen of ander nieuws is bij


Juffrouw Ooievaar,
Peggy en 
Rita

Als je ook mee wilt doen op poppendag, voor een keer of voor regelmatig, laat het weten! Dan wordt het lijstje weer wat langer! Het is zo leuk om ideetjes te delen en elkaar te inspireren!


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

14 opmerkingen:

  1. Wauw wat knap zeg, wat een gepriegel met zoveel naalden, maar het resultaat is prachtig. Je kan haar ook nog priegelschoentjes geven anders, dan zie je de gekleurde kousen ook niet meer als ze zit ;)
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow!!! Wat een pronkstuk is het geworden en wat zal het veel voldoening hebben gegeven dat het is geworden zoals ze het wilde hebben!! Supermooi!! (Als Pippi de jurk draagt, kan ze haar haar wel los gooien, dan wordt zij ook feestelijk ;-) }
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig zeg, ik blijf het zo knap vinden dat rond breien. ( Heb het wel eens geprobeerd, maar ik heb steeds ruzie met al die naalden. )
    Het is echt een prinsessenjurk geworden!
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maria heeft een waar kunstwerk gemaakt, een echte prinsessenjurk, met hele mooie ajour, tot in de mouwen en col toe. Benieuwd welke pop hier zal voor gebreid worden.
    Hij past pipi in elk geval ook wel perfect.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige jurk heeft Maria er van gemaakt. Heel erg mooi zo met de ajour rand aan de mouwen en col. Super mooi gedaan.
    Iedere pop zal er jaloers op worden.
    Sorry van vorige week, normaal ben ik niet zo pinnig.
    Groetjes Hella

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja ik had het hele verhaal al gehoord op de breimorgen idd een heel knap werk maar dat past bij Maria :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, wat een werk! Maar het resultaat mag er beslist zijn, prachtig! Vooral de mouwen vind ik heel prinses-achtig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Knap hoor, wat een engelengeduld, maar prachtig!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi geworden.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is echt heel mooi, hoe krijgt ze het voor elkaar... Maar ja, voor een echte prinses wil je ook wel iets bijzonders!
    Mocht ik het jurkje ook gaan breien uit het boek van Arne en Carlos, dan pak ik je blogbericht er bij, want zulke mouwen wil ik dan ook proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Inderdaad echt een prinsessenjurk. Ik geloof dat ik het bij kijken laat, zelf breien vind ik niet echt een goed idee als ik de breiperikelen lees. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed geslaagd en knap om alles zo mooi passend te krijgen na al die breiprobleempjes. Echt een prinssessenjurk.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beautiful. Thank you for sharing at my link up last week. New party is now open.

    BeantwoordenVerwijderen