{ 'anonymize_ip': true }

maandag 23 november 2015

Muts!

Muts!


Bij jullie is de muts vast ook al langs gekomen, de "Hey muts" van Wimke Tolsma, de #heymuts.
Erg leuk en super snel patroon en dat wilden we graag ook laten zien aan de dames van de handwerkavond, vorige week maandag (hier heb ik al iets over die avond verteld).

Ik maakte als voorbeeld wat kleinere exemplaren:


Deze versie maakte ik met katoen en twee draadjes naaigaren, voor het kleureffect. Ik haakte met haaknaald 3. Bij een voordelige winkel (Wibra) vond ik een setje pompoenmakers, dat heb ik even uit geprobeerd. Nou, het gaat, maar ik heb nog geen spijt dat ik het boekje over de pompoentjes weggeven heb :-)


In het pompoentje gebruikte ik rood en wit katoen.


Dat maakt het echt helemaal af!


Ik maakte nog een versie, met twee draden dunne acryl en haaknaald 3 en deze keer maakte ik een kleine variatie, ik haakte de muts spiraalsgewijs. Vind ik ook altijd wel leuk en mooi, want dan heb je geen duidelijk "beginpunt" van de toeren. In deze blog kun je lezen hoe je spiraalsgewijs begint te haken met stokjes.


Nu ik het teruglees, zie ik dat ik het deze keer anders deed. Ik haakte in een magische ring achtereenvolgens 3 vasten, 6 halve stokjes, 3 stokjes. Daarna haakte ik toer 3 en de rest.

Aan 't eind van de muts, vlak voordat je de laatste toer haakt met alleen vasten, haak je dan nog even een paar halve stokjes, zodat het geleidelijk naar de vasten toe gaat. Het is net te zien onderaan de volgende foto. 



En misschien kunnen jullie al raden voor wie deze kleine mutsen zijn, morgen laat ik dat zien.

Caroline ging aan de slag met dit patroon tijdens de handwerkavond. In het winkeltje van Katrein Kunst vond ze prachtig garen van Scheepjeswol, de Misty, ik heb even een foto van zo'n streng van 't internet geknipt:


Dit garen is zo dik dat je niet met drie draden hoeft te gaan haken. Wel haakte Caroline blauw glittergaren mee, Lizzy, ook van Scheepjeswol. Ik had wel een haaknaald nummer 12 mee en het lukte bijna tijdens de handwerkavond! Caroline heeft een prachtige bos krullen, daarom moest zij toch iets meer meerderen dan het patroon aangeeft. Dus eerst weer een stukje uithalen, dan extra meerderen, weer even meten, nog wat meerderen.... Eén streng was niet genoeg trouwens, er zitten niet heel veel meters op deze knotten. Als ik het goed heb heeft ze nog twee toeren lang in iedere vierde steek gemeerderd, het is een kwestie van tussendoor passen.
Binnen een uur na de workshop appte ze me een foto van het eindresultaat:


Leuk hé, met dat blauwe randje onderaan en de pompoen, dat maakt het toch helemaal af!
Mooi patroon, en echt een snel resultaat. Ook een idee om als cadeau te haken voor Sinterklaas of Kerst!



Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

4 opmerkingen:

  1. Leuke snelle mutsen! Alle versies zijn anders maar weel allemaal leuk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk mutsen breien en als je het boekje nog eens in zien dan mag je hem lenen, :)))))
    Die pompon makers lijken me wel handig ik heb ook een andere duur en een hele vage beschrijving . maar met een vork kan het ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat is lief, maar écht niet nodig :-)
      Bij de tweede pompon snapte ik het al beter. Heb je al eens op internet gekeken of je daar een betere beschrijving kunt vinden?

      Verwijderen
  3. Leuke mutsen en makkelijk patroon lijkt me, dus nog beter en snel klaar dan, kan voor iedereen zijn, zowel poppen als mensen, knap!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen