{ 'anonymize_ip': true }

maandag 19 augustus 2013

Anderhalf

Anderhalf


Je hebt stokjes en je hebt halve stokjes. En je hebt dubbele stokjes, en driedubbele stokjes en volgens mij heb ik zelfs wel eens in een patroon een zeven- of achtdubbel stokje gezien! Zelf gebruik ik regelmatig het anderhalve stokje. Of dat een officiële steek is, dat weet ik niet, ik denk dat er wel meer mensen zijn die deze steek ook "uitgevonden" hebben. Het is natuurlijk een combinatie van de hele en de halve en je kunt dan ook een tweeëneenhalve of drieëneenhalve stok gebruiken. Ik gebruikte de anderhalve versie kort geleden nog bij de bloemetjes voor de haarband in neonkleuren.


Bij een anderhalf stokje sla je de draad twee keer om de haaknaald, net als bij een dubbel stokje. Dan steek je de haaknaald in de steek van de vorige toer en haalt daarmee een draad door. Je hebt dan vier lussen op je haaknaald. Je neemt een nieuwe omslag en haalt deze door twee lussen. Nu heb je drie lussen op de haaknaald. Weer een nieuwe omslag en deze haal je door die drie lussen.

Ik haakte het bloemetje zo:
- begin met een magische ring (kan ook met twee lossen en dan in de tweede losse vanaf de haaknaald te gebruiken als beginring)
- hierin 6 vasten
- in de volgende ronde (je haakt hier spiraalsgewijs door) in iedere vaste 2 vasten. Je hebt dan 12 vasten. Nu wel afsluiten met een halve vaste en overgaan op de tweede kleur.
-1 vaste, 3 lossen, 1 vaste overslaan en in de volgende vaste weer 1 vaste haken, 3 lossen etc. tot je rond bent. Afsluiten met een halve vaste
- om ieder lossenboogje 1 halve vaste, 3 lossen, 1 stokje, 1 anderhalf stokje, 1 stokje, 3 lossen, 1 halve vaste. 
Als je alle lossenboogjes van zo'n bloemblaadje hebt voorzien, hecht je het af. Klaar!

Met zo'n anderhalf, tweeëneenhalf, drieëneenhalf etc. stokje kun je nog meer in hoogtes variëren en het nog geleidelijker laten overgaan.


Update: Klik hier voor een uitleg met foto's!


Liefs van De Breimeisjes!

4 opmerkingen:

  1. Nog nooit gezien, gehoord, gelezen of geprobeerd Akkelien, je maakt ons alweer een beetje slimmer! Maar wel een goed ideetje!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Rita, volgens mij heb ik dit al bedacht toen ik een jaar of 12 was, ik doe het al jaren! Maar het staat in geen enkel boek, dus heb ik het waarschijnlijk toch zelf bedacht. Voor mij is de steek heel vanzelfsprekend. Toch wel leuk om dan te delen via de blog!

      Verwijderen
  2. Dat moet ik eens uittesten. Nog nooit van gehoord. maar als het een uitvinding van jou is zal dat niet zo moeilijk zijn. Misschien een patent op vragen !!!! Of een boekje uitgeven met nieuwe steken...
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen