{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 19 december 2014

Haak-sterren

Haak-sterren


Onze handwerkavond was een weekje later dan oorspronkelijk in de planning stond, door omstandigheden. Gelukkig vonden we toch nog tijd voor de kerst, want we hadden diverse leuke kerst-haak-ideetjes voor onze "haaksterren".
Bijvoorbeeld deze sterren:


Het patroontje ontstond doordat ik eerst diverse patronen uitprobeerde.


Ik haakte het zo:

In een magische ring 5 vasten. Direct door haken en in de tweede toer in iedere vaste 2 vasten. Deze toer sluit je af met 1 halve vaste. Je hebt nu een basisrondje van 10 vasten.
*5 lossen, in de 2e losse vanaf de haaknaald 1 halve vaste, in de volgende losse 1 vaste, in de volgende 1 half stokje en in de laatste losse 1 stokje. Sla 1 steek van het basisrondje over en haak 1 halve vaste in de volgende steek*, herhaal van * tot * tot je 5 sterpunten hebt en in plaats van die laatste halve vaste kun je nu 1 vaste haken.
Het is al een ster nu, maar het is mooier en steviger als je nog vasten rondom haakt: 4 langs de zijkant van de sterpunt omhoog, 1 bovenop, 4 langs de sterpunt naar beneden en 1 onderaan tussen de sterpunten in.
Als je dat bij alle sterpunten gedaan hebt werk je het netjes af en hecht de draadjes af.


Leuk om er zo'n rolladedraadje aan te maken als ophanglusje!

Een ander leuk haakprojectje dat we lieten zien was die grappige eland van Lisanne van draad en praat.


Leuk met de takjes van de rode kornoelje! Geweldig leuk patroontje, een mooi klein project. Komende week laat ik wat eindresultaten zien van de haaksterren van de handwerkavond. Iedereen was enthousiast over dit leuke patroontje. Ik kan wel vast tips doorgeven over de achterkant. Zelf had ik een rondje gehaakt en dat aan de achterkant vastgehaakt, maar tijdens de handwerkavond besloot Bernarda het gewoon dicht te haken, door na de laatst beschreven toer steeds twee steken samen te haken tot het eind. 
Bernarda had thuis ook nog allemaal sterren uitgeprobeerd en we mochten allemaal wat uitzoeken van haar verzameling:


Met behangstijfsel zijn ze stevig gemaakt. Af en toe had ze heel dun glittergaren mee gehaakt wat een mooi effect geeft. 
We hebben weer genoten van deze avond. Nu is het tijd voor prettige feestdagen en een gelukkig en creatief nieuw jaar! De volgende handwerkavond is vastgesteld op 12 januari. Meer weten over de handwerkavond? Kijk dan even hier.

Vandaag begint de kerstvakantie en ook de blog doet het een beetje rustiger aan. Wel regelmatig iets te zien en toch wat kortere verhalen. Tijd nemen voor elkaar! 
Heel graag wens ik jullie allemaal allereerst een heel fijn weekend en vervolgens een mooie kerstvakantie, mooie kerstdagen en een goede jaarwisseling! 


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

5 opmerkingen:

  1. Hallo Breimeisjes.
    Het is vast weer ontzettend gezellig geweest en wat een leuke ontwerpjes.
    Die kleine Rudolph is zo leuk met die rode takjes.
    Bedankt voor jullie kaartje met leuke kerstster!
    Ik weet nog niet of ik er 12 jan. bij kan zijn maar dat laat ik dan op tijd weten.
    Fijne feestdagen en een heel creatief 2015!

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Akkelien,

    Wat zijn ze leuk die kerststerren, en het elandenkopje.
    Ik kan het mooi in de vakantie uitproberen.
    Ik baalde flink, dat ik afgelopen maandag niet kon komen. De volgende keer ben ik weer van de partij hoor :))
    Hierbij de kerstgroeten voor jou en Lydia. Tot volgend jaar, en dat we in 2015
    maar vele gezellige haak/breiavonden zullen hebben.

    groetjes,

    Hedy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige kerststerren en ook dat elandje is keischattig! Heel veel plezier in de kerstvakantie, doe maar wat rustiger aan, gaan we allemaal doen.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goede tip om de sterren te behandelen met behangerslijm. Mooie patroontjes hebben jullie gebruikt. Het elandje is ook zo een schatje.
    Fijne feestdagen gewenst voor u en je familie.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen