{ 'anonymize_ip': true }

maandag 16 maart 2015

Zussen

Zussen

Vorige week maandag liet ik iets zien dat ergens mee te maken had waarover ik later meer zou vertellen. Dat is vandaag. 
Op 5 januari werd ik 50 en ik heb erover nagedacht hoe ik dit zou vieren. Er vielen wat gedachten en ideetjes samen en ... afgelopen zaterdag had ik een Zussendag!


Veel tekst in deze blog, maar onderaan lees je meer over deze vrolijke geluksvogels!
Eigenlijk heb ik maar één echt zusje, maar via mail kreeg ik zo'n "doorstuurberichtje" over zussen en dat is eigenlijk wel een heel mooi verhaal. Ik heb dit dus niet zelf bedacht, ik weet niet wie de oorspronkelijke schrijver is. Wel heb ik hier en daar de tekst enigszins aangepast en wat gecorrigeerd:


Zussen

Op een dag zat een jonge vrouw bij haar moeder thee te drinken.
Ze spraken over het leven, het huwelijk, over de verantwoordelijkheden in
het leven en de verplichtingen die volwassenheid met zich meebrengt.
De moeder roerde in de thee en zei bedachtzaam tegen haar dochter:
"Vergeet je zusters niet.
Ze worden steeds belangrijker naarmate je ouder wordt. Hoeveel je ook van je man houdt, hoeveel je ook van de kinderen die je misschien zult krijgen zult houden, je zult altijd je zusters nodig hebben.
Denk eraan zo af en toe met ze mee te gaan en dingen met ze te doen.
En onthoud dat “zusters” alle vrouwen betekent.
Je vriendinnen, je dochters, je collega's en al je vrouwelijke familieleden.
Je hebt vrouwen nodig, zo is het met vrouwen."

"Wat een grappig advies", dacht de jonge vrouw. "Ik ben een pasgetrouwde vrouw. Mijn man en het gezin dat we zullen stichten zal zeker alles zijn dat ik nodig heb om mijn leven waardevol te maken."

Toch luisterde ze naar haar moeder. Ze hield contact met haar zusters en maakte ieder jaar meer vriendinnen. Naarmate de tijd verstreek, kwam ze er achter dat haar moeder wist waar ze het over had. Als door de tijd en het leven veranderingen en mysteries in een vrouw groeien zijn “zusters” de steunpilaren in haar leven.

De tijd verstrijkt
Het leven gebeurt
Afstand scheidt
Kinderen groeien op
Liefde groeit en vergaat

Geliefden overlijden
Harten breken
Ouders sterven
Loopbanen eindigen

Maar ?.. zusters zijn er, tijd en afstand maken niet uit.
Een vriendin is altijd binnen bereik als je haar nodig hebt.

En als je alleen door dat eenzame dal moet gaan, zullen vrouwen in je leven aan de rand staan om  je aan te moedigen, voor je te bidden, ten gunste van jou tussenbeide te komen en om je aan het eind met open armen te ontvangen.
Soms lappen ze regels aan hun laars en lopen ze naast je. Of komen ze om je eruit te tillen.
Vriendinnen, dochters, kleindochters, schoondochters, zusters, schoonzusters, moeders, schoonmoeders, grootmoeders, tantes, nichten en buurvrouwen, allemaal zegenen ze je leven.
De wereld zou niet hetzelfde zijn zonder deze verbondenheid tussen vrouwen.


Toen we dit “avontuur”, genaamd vrouw-zijn begonnen, hadden we geen idee van de ongelooflijke vreugde en verdriet dat ons te wachten zou staan. Noch wisten we hoe we elkaar nodig zouden hebben en nog steeds nodig hebben.



Dit verhaal inspireerde mij en ik bedacht wie mijn zussen zijn en ik heb er tien uitgenodigd voor mijn Zussendag! 

Het grootste cadeau voor mij is dat ze alle tien graag wilden komen! Toch had ik nog twee wensen voor ze. De eerste wens is dat ik het heel leuk zou vinden als ze in mijn Poesiealbum wilden schrijven. De tweede wens heeft te maken met een ander ideetje: het leek me zo leuk om een goodiebag mee te geven en ik heb de zussen gevraagd of ze ook iets willen regelen om die tassen te vullen, het liefst iets dat zelfgemaakt is en anders een leuk kleinigheidje. 

Zelf ben ik ook  druk bezig geweest om iets te maken om de "bags" te vullen. Ik voel me een enorme geluksvogel met al deze zussen en haakte voor hen allemaal een geluksvogel:



Je haakt rond en haakt steeds afwisselend 1 vaste in 1 steek, 2 vasten in 1 steek. Daardoor krijg je zo'n golvend rondje (die rondjes liet ik hier al zien) en je kunt stoppen als je het zelf groot genoeg vindt. Een sliert lossen, ik haakte ongeveer 70, is het ophanglusje én de pootjes. Je haalt het door het midden. Ik heb het nog even vastgezet met het begindraadje. Dan kun je het rondje dichthaken en dan haak je om de pootjes heen. Ik bedacht dat je dan wel direct een klein snaveltje kunt haken door op  de gewenste hoogte achtereenvolgens 3 lossen te haken, in de volgende steek 1 stokje en in de daaropvolgende steek 1 half stokje. De rest van de steken weer vasten. 
Ik zette er aan de linkerkant een hartje op en aan de rechterkant een klavertje vier:



Tot mijn verrassing kreeg ik zelf ook een vogeltje:



Het ideetje van de gehaakte vogeltjes nam ik ook mee naar de vorige handwerkavond. De volgende is al over een week!

Er zat nog veel meer in de goodiebags, maar daarover later meer!


Update: meer weten over de zussendag? Onder het label "zussendag" kun je alle blogs hierover vinden.





Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

5 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend leuk idee om zo'n dag te houden en dan vooral die goodiebags waar iedereen een bijdrage aan leverde!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was er zelf ook blij mee, met het idee en gelukkig reageerden mijn "zussen" ook enthousiast :-)

      Verwijderen
  2. Wauw wat een ontzettend leuk idee van jouw, echt super!! Het verhaal las ik al eerder en wat mooi dat jij het gebruikte voor zo'n fijne dag. Nu ben ik nog wel heel nieuwsgierig naar de rest van de goodiebag ;-)) groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi verhaal. Je hebt er een mooie dag van gemaakt en de rest lezen we later nog wel. O en ik ben natuurlijk weer nieuwsgierig.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen